zondag 11 mei 2014

Met succes bellen zonder vaste telefoon

Vorig jaar hebben wij de stap gezet om onze vaste telefoonaansluiting op te zeggen en over te stappen naar prepaid bellen. Aan de hand van ons belgedrag verwachtte ik namelijk hierop flink te kunnen besparen. Inmiddels gaan wij onze achtste maand in zonder vaste telefoonaansluiting. Aangezien ik al maanden het beltegoed niet heb opgewaardeerd, vroeg ik mij af hoe het daarmee precies stond. Wat hebben wij tot nu toe uitgegeven en verbruikt?

Het was toch even wennen om niet voor elk wissewasje de telefoon te gebruiken. Eerst vond ik het vervelend om veel via e-mail te doen en te moeten wachten op antwoord. Gelukkig raakte ik toch eraan gewend. Tegenwoordig is het ook steeds meer mogelijk om te worden teruggebeld door een medewerker of om te chatten via internet. Het zijn in ieder geval goede en lekker goedkope alternatieven. Hierdoor komt het vrijwel nooit voor dat wij op ons werk moeten bellen voor privé-zaken.

Natuurlijk hebben wij een abonnement overwogen, waarbij wij elke maand betalen voor een bepaald aantal belminuten per maand. Daarvan hebben wij toch afgezien, omdat wij eerst wilden kijken hoeveel wij bellen. Ik wilde niet elke maand steeds beltegoed overhouden aangezien wij daarvoor wel moeten betalen. Uit een onderzoek van de Consumentenbond in begin 2013 bleek namelijk dat er iedere maand zo'n € 68 miljoen aan ongebruikt tegoed vervalt. Dit zijn 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms'jes en 537 miljoen Mb data.

In totaal hebben wij € 65,- uitgegeven aan een prepaid mobiele telefoon voor thuis, enkele simkaarten en beltegoed. Dit zou betekenen dat wij uitkomen op iets meer dan € 8,- per maand. Wij hebben echter nog op onze mobiele telefoon voor thuis beltegoed staan van ca. € 14,-. Eigenlijk komen wij hiermee uit op € 6,25 per maand. Dit is natuurlijk een supermooi resultaat. Wij betaalden voorheen namelijk voor onze vaste telefoon € 20,25. Dit is een besparing van bijna 70%!

Wij bellen dus inderdaad nauwelijks. Zoals het nu ernaar uitziet, hebben wij een goed besluit genomen om geen abonnement te nemen met een vast aantal belminuten. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel te betalen voor iets, wat we niet gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten