vrijdag 16 mei 2014

Van inzicht naar overzicht

Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer… Op financieel gebied heb ik momenteel zoveel ballen in de lucht, dat ik in de loop van de tijd het overzicht ben verloren. Er is namelijk zoveel dat ik in financieel opzicht wil bereiken. De lijsten, die ik tot nu toe heb gebruikt, geven wel inzicht, maar voldoen op de één of andere manier niet meer. Na enige tijd wist ik waaraan het schortte en hoe ik het kon oplossen.

In één Exceldocument heb ik nu diverse werkbladen, die inzicht geven in elk aspect van onze financiën. Het document bestaat dus uit de volgende werkbladen:
  • Werkelijke inkomsten- en uitgaventabel van onze bankrekening
  • Bankrekeninggegevens voor de inkomsten- en uitgaventabel
  • Aandelen
  • Beleggingsfondsen en obligaties
  • Optie24 (tijdelijk)
  • Indexfondsen (tijdelijk)
  • Trackers (tijdelijk)
  • Investering winddelen
  • Investeringen Goud & Zilver
  • Investeringen Geldvoorelkaar.nl
  • Hypotheek
  • Beleggingsverzekering
  • Creditcard
  • Sparen
  • Zilvervloot Sparen
  • Zorgverzekering
  • Jaarkalender
  • Financiële doelen

In de loop van de jaren is er echter een hoop veranderd in onze financiën. Eerst bestonden onze financiën enkel uit inkomsten, uitgaven en sparen. Uiteindelijk is daaraan in 2012 beleggen en vervolgens in 2014 investeren toegevoegd. Ook spaarden wij vroeger enkel voor onverwachte kosten. Daarna werd het eveneens belangrijk om een buffer aan te leggen. In 2013 zijn wij gestart met het aflossen van onze hypotheek en met ingang van 2014 werken wij ook nog eens aan vermogensgroei.

Door al deze toevoegingen is het dus een beetje een understatement om te constateren dat mijn huidige overzichten op zichzelf niet meer voldoen. Ik heb nu niet alleen behoefte aan inzicht, maar vooral ook aan lijsten, die mij overzicht geven in het geheel. Ik heb dan ook twee nieuwe werkbladen toegevoegd. 
  1. Het werkblad Planning bevat nu een tabel met per item alle verwachte inkomsten, uitgaven, gereserveerde uitgaven en geplande spaar- en investeringsbedragen gedurende het jaar. In deze tabel kan ik nu zien wanneer welke uitgaven gepland zijn en hoeveel geld ik elke maand overhoud of niet.
  2. In het tweede nieuwe werkblad Summary komt alles samen. Het geeft inzicht in de totalen aan inkomsten, betalen, reserveringen, sparen, beleggen en investeren. Hier kan ik zien hoe de onderlinge verhoudingen liggen en welk effect het op het totaal heeft als ik de vaste bedragen tijdelijk aanpas om een bepaald doel te kunnen bereiken.
Nu ik niet alleen inzicht, maar ook overzicht heb, ben ik veel flexibeler in hoe ik ons geld inzet. Soms is het namelijk noodzakelijk om de reguliere plannen even on hold te zetten en tijdelijk een ander plan te volgen, zodat wij een ander doel kunnen bereiken. Voorlopig kan ik weer vooruit met mijn overzichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten