maandag 12 januari 2015

Vervolg ervaringen FitVermogen

Ten opzichte van mijn eerste evaluatie over FitVemogen zijn er nu toch een aantal zaken, die ik steeds hinderlijker vind. Het is namelijk voorgekomen dat een order eigenlijk niet correct is uitgevoerd. Door de verwerkingstijd van twee werkdagen kan ik niet goed reageren op het momentum van de beurs. Tenslotte ben ik erachter gekomen dat de koersen in het portefeuille overzicht niet altijd dagelijks worden bijgewerkt.

Onjuiste order uitgevoerd
In juli was ik bezig met het invoeren van een order, maar voordat ik kon betalen, liep de computer vast. Vervolgens heb ik de order opnieuw ingevoerd, maar toen voor een iets hoger bedrag. Deze order verliep goed en ik heb het hogere bedrag kunnen betalen. 

In het overzicht waren echter beide orders zichtbaar als pending (in behandeling). Enkele dagen later bleek de eerste order (voor het lagere bedrag) te zijn uitgevoerd. Dit betekende echter dat ik teveel had betaald. Eén dag na de betaling heb ik het verschil netjes terug betaald gekregen.

Ik weet niet meer welke verklaring ze ervoor hebben gegeven. Toch blijf ik het vreemd vinden dat niet de tweede order is uitgevoerd, omdat ik die order namelijk daadwerkelijk heb betaald. In mijn geval is het gelukkig geen ramp geweest.

Twee dagen verwerkingstijd
Verder vind ik het steeds vervelender dat de order pas na twee werkdagen wordt verwerkt, omdat het dan vrijwel onmogelijk is om goed in te springen op het momentum van de beurs. Dat is niet meer van deze tijd. In deze digitale tijdperk zouden orders per direct uitgevoerd moeten kunnen worden. 

Ik kan daarom hieruit maar twee conclusies trekken. Deze twee werkdagen leveren gewoonweg zodanige rente-inkomsten dat dat weer compenseert dat I(NG Investment Management) geen kosten berekent voor het aankopen en verkopen van participaties. Daarnaast wordt veelvuldig handelen in beleggingsfondsen ontmoedigd, waardoor de koersen niet teveel fluctueren.

Niet bijgewerkte portefeuille overzicht
Regelmatig controleer ik hoe het staat met de portefeuille. Het portefeuille overzicht is zo simpel, dat er niet eens vermeld staat van welke datum de vermelde koersen zijn. Het komt wel eens voor dat aan het eind van de dag de koersen niet zijn bijgewerkt. Ik moet dan naar M(orningstar) om daar de koersen te checken. Zelfs als ik de volgende ochtend inlog, zijn de koersen nog niet bijgewerkt. Het zou dus heel fijn zijn als er überhaupt een koersdatum staat, want dan kan ik in één oogopslag zien of de koersen zijn bijgewerkt.

Ik hoop dat I(NG IM) dit verbetert. Wat zijn uw ervaringen met Fitvermogen?

1 opmerking:

  1. Ik vind Fitvermogen juist lekker overzichtelijk. Ik koop/verkoop redelijk vaak, maar herken niet de ervaringen die jij schetst. Wel is het zo dat je niet helemaal precies op beursontwikkelingen kunt inspelen, omdat je vóór 12.30 uur je aan- of verkooporder moet invoeren. Maar ik denk dat veel mensen bij Fitvermogen voor de langere termijn beleggen i.p.v. actief te handelen en dan heb je hier niet zo'n last van.
    Al mijn orders zijn accuraat op de volgende werkdag na plaatsing uitgevoerd.

    BeantwoordenVerwijderen