zaterdag 10 januari 2015

We zitten er weer warmpjes bij...

Sinds 5 januari hebben we een nieuwe cv-ketel met als resultaat een heerlijk verwarmd huis en warm water. Wat een luxe om het water niet meer te hoeven koken en emmers te vullen voor het douchen. 

Voordeel was dat ons verbruik aan gas met 8% was gedaald. Daarentegen was ons elektriciteitsverbruik met 4% gestegen. Nu de cv-ketel werkt, heeft het natuurlijk weer één dag overuren gedraaid om de begane grond weer op temperatuur te krijgen. Vandaag heb ik de standen gecontroleerd en tot mijn verbazing hebben we ten opzichte van vorige keer nog eens 3% minder gas verbruikt en 2% meer elektriciteit (dus in totaal 11% minder gas en 6% meer stroom). 

En dan hebben we nog de onderhoudskosten. Eigenlijk zit ik niet te wachten op een uitgave, die ik tien jaar lang als een post in mijn begroting moet opnemen.

Een service plus onderhoudscontract kost € 115,- per jaar. En dat 10 jaar lang, want alleen dan kunnen wij aanspraak maken op de verlengde garantie op onderdelen van 10 jaar en 15 jaar op de warmtewisselaar. De service, oftewel dat wat vergoed wordt, wordt minder naarmate het apparaat ouder wordt. Dit relativeert weer die lange garantietermijnen van 10 en 15 jaar.

In de eerste twee jaar hebben wij fabrieksgarantie, waarbij het product en alle onderdelen worden vergoed. Dan zijn we toch eigenlijk gek om dan € 115,- per jaar te betalen? Over 10 jaar zou ik € 1.150,- eraan kwijt zijn. En dat is zelfs als ik aanneem dat er geen prijsstijgingen zijn, wat hoogst onwaarschijnlijk is. Stel, met prijsstijgingen van 3,5% per jaar zijn we € 1.350,- kwijt, dan denk ik direct: dat is bijna een nieuwe cv-ketel. 

Nu kost een losse onderhoudsbeurt € 55,- excl. btw aan arbeidsloon. Naast de lagere kosten ben ik flexibeler in de frequentie van het onderhoud. In plaats van elk jaar een onderhoudsbeurt kan ik deze bijvoorbeeld elke anderhalf jaar plannen, waardoor ik onder de streep in tien jaar tijd minder eraan kwijt ben, omdat er dan minder onderhoudsbeurten hebben plaatsgevonden.

Natuurlijk ga ik hierbij ervan uit dat het apparaat niets mankeert en geen onderdelen vervangen moeten worden. Het is echter een risico, die ik wel wil nemen. Ons oude apparaat was blijkbaar niet aanbevelenswaardig, maar heeft toch 8,5 jaar gewerkt. Wij hebben toen zelfs geen onderhoud eraan laten verrichten en wij hebben nooit onderdelen daarvoor nodig gehad. Het nieuwe apparaat staat wel goed aangeschreven, dus is de kans groter dat deze zelfs langer meegaat, vooral als wij daaraan wel onderhoud laten verrichten.

De ontwikkeling van de techniek staat ook niet stil. Mochten wij het geluk hebben dat het product inderdaad acht tot tien jaar of zelfs langer meegaat, dan koop ik van het geld dat ik bespaar op het onderhoud liever een nieuw apparaat. Tegen die tijd hebben wij het over apparaten met meer capaciteit en die nog zuiniger, veiliger, compacter en / of efficiënter zijn.

Dus.... Na alle overwegingen op een rijtje gezet te hebben, zien wij af van een langdurige verplichting als dit onderhoudscontract.


4 opmerkingen:

  1. Groot gelijk! Jeetje wat een geld zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef het geld dan toch liever uit aan zaken, die mij geld opleveren.:-))

      Verwijderen
  2. Een jaarlijkse controle is toch wel handig, al is het maar dat ze bij problemen binnen 24 uur op je stoep staan. maar 115 euro per jaar vind ik overdreven veel geld. Wij betalen rond de 70 euro daarvoor, en dat vind ik prima

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een verschil! Misschien komt dat door de verlengde garantie op onderdelen en de warmtewisselaar, die geldt bij deze erkende ATAG installateur. Ik begrijp wel dat ze ergens erop moeten verdienen.

      Verwijderen