woensdag 9 september 2015

Parkeerkosten hobby

Voor mijn nieuwe hobby salsa dansen ben ik eens wat dieper in de materie van de parkeerkosten gedoken. De locatie van de lessen bevindt zich in het centrum, waar ik kan parkeren in een parkeergarage of aan de straat. Aan straat is het mogelijk om gebruik te maken van het zogenaamde digitaal parkeren. Het grootste voordeel hiervan is dat ik per minuut betaal, geen kleingeld nodig heb en dat ik mijn parkeertijd niet in de gaten hoef te houden, omdat ik tot een bepaalde tijd heb betaald.

Ik was toch wel enigszins verbaasd toen ik erachter kwam dat parkeren in de parkeergarage, waarin per 12 minuten wordt afgerekend, toch goedkoper blijkt te zijn dan via een parkeerprovider.
Voor het digitaal parkeren is het nodig om mij aan te melden bij één van de providers, die de gemeente aanbiedt. Bij aanvang van het parkeren bel of stuur ik een sms met de locatiecode naar de provider. De parkeercontroleur kan aan mijn kenteken zien of ik betaald geparkeerd sta. Voordat ik wegrij, bel of sms ik weer naar de provider om mij af te melden. Ik dacht: da's makkelijk.
 
Het nadeel hiervan zijn natuurlijk de bel- of smskosten van de eigen telefoonprovider. Sommige parkeerproviders hebben een gratis app voor het aan- en afmelden, zodat er geen bel- en smskosten gemaakt hoeven worden. Ik heb helaas geen smartphone, dus moet het doen met bellen of sms'en. Toen dacht ik: da's nou jammer.
 
Verder is het mogelijk om bij veelvuldig parkeren een abonnement af te sluiten of juist te kiezen voor afrekenen per parkeeractie. Het onderzoek Consumentenkeuze voor een parkeerprovider geeft een aardig beeld van de kosten, die komen kijken van het wel of niet hebben van een abonnement. Bij een abonnement betaal ik een vast bedrag per maand plus de parkeerkosten. In eerste instantie leken de kosten nog te overzien.
 
De parkeerprovider, die de gemeente aanbiedt en met de laagste kosten uitkomt, is Parkmobile. In de tabellen op pagina's 17 en 18 van dit rapport wordt echter geen rekening gehouden met de extra kosten, die komen kijken bij het aan- en afmelden. Ik ontvang namelijk via sms een bevestiging van zowel de aanmelding à € 0,25 als de afmelding à € 0,25. Deze worden niet via de telefoonprovider, maar via de parkeerprovider in rekening gebracht.
 
En toen ben ik aan het rekenen gegaan. Stel, ik parkeer 116 minuten, waarbij ik geen rekening houd met een hoger tarief, die altijd in het eerste uur wordt gehanteerd. 
  1. Bij parkeren in de dichtstbijzijnde parkeergarage betaal ik per 12 minuten à € 0,50. De parkeerkosten zijn dan € 5,- (116/12 = 9,67= 10 en dan 10x € 0,50 = € 5,00). 
  2. Met betalen per parkeertransactie bij een parkeerprovider bestaan de kosten uit tweemaal een bevestiging-sms plus de parkeerkosten. Totaal kost dit dan €0,25(sms)+€0,25(sms)+€ 4,45(parkeerkosten)=€ 4,95.
Bij punt 2 heb ik zelfs tweemaal bel- of smskosten voor het aan- en afmelden buiten beschouwing gelaten, omdat deze per telefoonprovider verschillen. Een abonnement is rendabel als ik meer dan vier keer per maand parkeer, omdat ik mij nu per sms aan- en afmeld en mij dit € 0,50 kost. Verder is P(arkmobile) de parkeerprovider, die voor mij in eerste instantie het voordeligst uitkomt. Andere parkeerproviders zijn dus nog veel duurder! 
 
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar dit zijn toch de resultaten volgens de voorwaarden van de parkeerprovider. Het zegt genoeg dat de parkeerproviders geen rekenvoorbeelden hebben opgenomen op hun websites. Dit zou dus best wel wat transparanter kunnen. Zoals het nu ernaar uitziet, is het digitaal parkeren toch een serieuze overweging waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten